13. 08. 2010.

XIX. st.

Pronašla sam kutiju u kojoj su pohranjene uspomene na pratetu Tinku.
Posebna osoba, koja je umrla u svojoj devedesetoj, prije nekoliko godina.
Žena kojoj je život krenuo smjerom koji jest sama odabrala, ali - pogrešno, kako je kazala neposredno prije odlaska s ovog svijeta.
Otmjena obitelj iz Janjine, preselila je iz Dubrovnika u Zagreb zbog strogog pater familiasa koji je dobio visoku funkciju suca Stola sedmorice.
Tinka je imala krhku majku Doru i sestru blizanku, koja je nakon udaje za mađarskog liječnika još kratko živjela. Naime, Felicita se netom bila vratila iz sanatorija gdje joj je sanirana tuberkuloza i nije bilo mudro zanijeti.
Sestre su bile krasotice, divne puti, zelenih očiju, crne kose, pravilnih crta lica, krhke na majku, savršeno odjevene, umješne u konverziranju, govorile su tečno njemački i francuski jezik, izrađivale su fine ručne radove, pravile same večernje torbice, ljeti nosile svilene čarape i rukavice, ali i skakale u more i veslale za vrijeme ljetovanja na pelješkim divljim plažama. 
Kad se ipak dogodila trudnoća, sestra nije izdržala. 
Na kraju su ostale samo Tinka i majka.
Iako u strasnoj ljubavi s prelijepim Židovom, u opasnim predratnim danima ona odbija poći u inozemstvo za svojom ljubavi i odlučuje se za život uz majku. 
Studij psihologije je dovela do kraja, ali nikada nije diplomirala. Nakon rata zapošljava se na Rektoratu Sveučilišta u Zagrebu, otpušta služavku, skromno i samozatajno nastavlja živjeti u glomaznom starinskom stanu prepunom uspomena. 
U poznim godinama, ispunjava sebi život na jedistven način, apsoluno sve zna o političkim događanjima, prati sve što se pratiti može, zna usred noći trenutnu vrijednost unce zlata, sluša Radio Köln, čita uz povećalo zbog oslabljenog vida i uvijek izgleda umjereno elegantno.
Odživjela je sama samcata do kraja, šijući i prepravljajući sebi odjeću, uzgajajući cvijeće, pričajući telefonski s prijateljicama i rodbinom, obavljajući manje kvarove po kući na zadivljujući način s obaveznim brošem ispod vrata i kuhajući sebi potpune obroke.
Popodnevne kave s njom, uz fino slatko i obavezni 'bićerin' Vermuta ili Cherry Brandya, bile su pamtljive.
Zapanjujuće je bilo njezino znanje, kultura, bogatstvo vokabulara, dostojanstvena mirnoća kojom je zračila, stoičko podnošenje samoće i nošenje sa životom koji je odabrala, a koji joj je donio - samovanje.
"Rea moja, pogriješila sam...potpuno sam promašila život.." - suze u zelenim očima.
To je bio jedini put kad sam vidjela da se 'slomila'.
Malo nakon toga je umrla. 
Dan ranije je u hodniku s pet metara visokim stropom, mijenjala žarulju, popevši se na kulu koju je sagradila od omanjeg stola, stolice, 'štokrla', 'bančića'...
Njenom kraju sam prisustvovala...ona i ja.
Postoji rukopis romana 'Ljentikovac' koji sam napisala nadahnuta Tinkom Jaspricom, mada sam priču sama iskreirala upotrijebivši maštu, baš kao i mjesto događanja...roman sam smjestila u stari ljetnikovac u mjestu koje nije imalo nikakve veze s Tinkom...ali je imalo sa mnom.  
Iz kutije sam izvadila ove dvije divote koje su pripadale teti Dori i divila se njihovoj ljepoti, nježno misleći na tetu Tinku...koja je umnogome dodirnula moj život.

Broj komentara: 25:

  1. Dijana Korljan: Kako sjetno.....

    OdgovoriIzbriši
  2. Dijana Korljan: Da, to je zivot, ali ta usamljenost je, cini mi se najteza.

    OdgovoriIzbriši
  3. Pa, rekla bih da je vrlo slozeno biti sam samcat, a nalaziti snagu za ispunjene dane, dobru volju, zudnju za informacjiama, lijepim stvarima i tretiranje sebe kako dolikuje...ne znam kako bih se ja snalazila na taj nacin...

    OdgovoriIzbriši
  4. Dijana Korljan: Po meni si takav bez obzira da li si sam ili ne, jer netko ni u paru ne pokazuje interes za novi stvarima, novim ucenjima, tako da je to u naravi i karakteru. Ali s druge strane, tesko je sam nositi breme i vremena i zivota! Jedina utjeha moze biti vjera, ali topli zagrljaj nekad vridi vise od svega!

    OdgovoriIzbriši
  5. Slazem se s tobom. Ipak, samovanje je neinspirativno...dodatno. Kad imas dana da ne otvoris usta, jer nemas s kime...ni partnera, ni djece, ni ikoga...tesko je biti 'cool':)

    OdgovoriIzbriši
  6. Nina Hartnett: Ja ipak mislim da sreca I ljubav dolaze "iznutra". Samoca je nemoguca, kad shvatis tu svoju "moc". Svi vanjski faktori te ne mogu ispuniti na duge staze,samo privremeno, ukljucujuci I ljude. To je zivotni paradoks !!!
    Super prica Rea, odlic...na tema za diskusiju !!

    OdgovoriIzbriši
  7. Lidija Buzdovacic: Samoća je u svakom slučaju osobni odabir.

    OdgovoriIzbriši
  8. A, ponekad se i dogodi...tragikom i suprotno od zamisljenog scenarija.

    OdgovoriIzbriši
  9. Mislim da puno stvari u životu nije osobni odabir...ali tko zna čega nas je sve Bog(ili ne znam već tko)poštedio kad nam nije dao ono što smo željeli...

    OdgovoriIzbriši
  10. ...nego splet okolnosti, sretnih ili nesretnih. Eh, sad iz ZADANOGA uzmes najbolje sto mozes ili uzmes onako kako znas...

    OdgovoriIzbriši
  11. Lidija Buzdovacic: kad se dogodi suprotni scenarij onda se triba samo malo jače "koprcat"

    OdgovoriIzbriši
  12. Lidija Buzdovacic: p.s. ......ali fotografije su predivne. Ma za "Ljubav u doba kolere"!

    OdgovoriIzbriši
  13. Hm, nismo svi stvoreni da bi se znali koprcati...ka' mi...nema svatko snagu, nerv, snalazenje, to ti je to.
    Nemoj mi reci da je i tebi fotografija iz "Ljubav u doba kolere" sa-vr-se-na...?
    Ja sam slikala bustinu i bluzu tete Dore u sovjoj sp...avacoj sobi za jednog popodneva.

    OdgovoriIzbriši
  14. Lidija Buzdovacic: Naravno da mi je savrsena kad su nam 'radija' na istim frekvencijama.

    OdgovoriIzbriši
  15. Kako je slikovito i lepo napisano. Ucim od tebe Rea.

    OdgovoriIzbriši
  16. Hvala puno, Sanjo! A ja učim od drugih, pa prenosim dragim ljudima:)))

    OdgovoriIzbriši
  17. Brodja:

    Lijepo sjećanje..prekrasno!!
    ..lijepipozdrav!

    OdgovoriIzbriši
  18. Bas mi je milo da vam se svidjelo...teta Tinka je bila izuzetna,u ovom postu,jasno samo u vrlo sturim crtama prikazana. Hvala na komentaru

    OdgovoriIzbriši
  19. lipi tekst, lipe fotke

    OdgovoriIzbriši
  20. Wow ... prediiivno :)

    OdgovoriIzbriši
  21. Što je predivno?
    Priča?
    Tinka?
    Fotke?

    Ja?

    OdgovoriIzbriši

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.

link within

Related Posts with Thumbnails